مطالب آموزشی

رینگ لایت چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

رینگ لایت چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

رینگ لایت چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

شاید در ذهن همه ما این سوال پیش آمده باشد که رینگ لایت چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ همانطور که از اسم این دستگاه مشخص است رینگ لایت (Ring light – حلقه نورانی) یکی از تجهیزات نور پردازی است که امروزه کاربرد زیادی در زندگی ما پیدا کرده است . ring در لغت به معنی حلقه و light نیز به معنی نور است .

رینگ لایت ها معمولاً حلقه های دایره ای شکلی هستند که در آن ها تعدادی لامپ LED به رنگ های آفتابی یا مهتابی (نارنجی و سفید ) به کار رفته است . البته طرح های دیگری به جز طرح دایره ای شکل نیز در بازار وجود دارد .

دلیل اینکه این ring light را به صورت حلقوی می‌سازند این است که بتوانید لنز دوربین را در میان آن قرار دهید . یعنی در واقع منبع نورانی ، دور تا دور لنز قرار می‌گیرد . این دقیقاً برخلاف اتفاقی است که درباره اغلب فلاش‌های روی دوربین و فلاش‌های اکسترنال می‌افتد . جالب اینجاست که برخی از نورهای رینگی اصلاً طوری طراحی می‌شوند که دیگر پایه جداگانه ندارند و عملاً دور لنز خود دوربین قرار می‌گیرند یا روی لنز نصب می‌شوند .

رینگ لایت ها بر حسب سایز ، تعداد LED ها و امکانات خاص دیگر نظیر دارا بودن ریموت کنترل ، نوع منبع تغذیه و … انواع مختلفی داشته و با برند های متفاوتی در بازار عرضه می شود . آن ها انواع و ابعاد گوناگونی دارند که هر یک برای کاربردی خاص طراحی شده‌اند .

کاربرد اصلی حلقه های نورانی  در عکاسی و فیلمبرداری در فضای داخلی است . همینطور Ring light در زمینه های مختلف مانند  عکاسی پرتره ، عکاسی ماکرو ، عکاسی از غذا ، آرایشگاه های مردانه یا زنانه ، تولید محتوا ، بلاگر ها و غیره و در مجموع عکاسی یا فیلمبرداری که نمای نزدیک با سوژه داشته باشد می شود استفاده کرد .

رینگ لایت چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

رینگ لایت چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

کاربردهای رینگ لایت(حلقه نورانی – ring light) چیست ؟

حلقه های نورانی می توانند کاربردهای متفاوتی داشته و برای اهداف متفاوتی مورد استفاده کاربر قرار بگیرند . از رینگ لایت ها می توان در عکاسی ، فیلمبرداری ، پرتره ، عکس های سلفی ، تهیه ویدیو کلیپ ، مدلینگ تبلیغاتی ، تولید محتوا ، سالن های آرایش مردانه و زنانه و  بسیاری از موارد دیگر استفاده نمود .

همچنین از این وسیله می‌توانید به ‌منظور تاباندن نور ملایم و یکنواخت روی سوژه استفاده کنید . این ویژگی باعث می‌شود که عکس‌های شما شفاف ، پر جزییات و با کمترین نقطه تاریک باشد . نسبت به بسیاری از ابزارهای دیگر نورپردازی ، رینگ لایت ارزانتر بوده و به همین دلیل در بین تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است .

ring light جهت تنظیم نور

ring light جهت تنظیم نور

استفاده از ring light برای عکاسان

یکی از حرفه ها یا مشاغلی که استفاده از رینگ لایت ها در آن بسیار مفید و ضروروی می باشد حرفه عکاسی است .  ring light به دلیل ایجاد نور ملایم و یکنواخت سایه‌های تند روی سوژه را از بین می‌برد و باعث می‌شود رنگ ‌های عکس شما طبیعی‌ تر به نظر برسد .

بیشتر عکاسان و فیلمبردار ها از این وسیله برای انجام کار هایشان استفاده می کنند. شما می توانید از رینگ لایت برای عکاسی پرتره ، ماکرو و سایر عکس هایی که در موقع عکسبرداری به سوژه نزدیک هستید استفاده کنید .
همچنین این ابزار برای نورپردازی در فضا های داخلی بسیار مورد استفاده و کاربری است .
از دیگر ویژگی های رینگ لایت ها میتوان به کچ لایت آن اشاره کرد. کچ لایت ها نوری است که در چشم سوژه شکل میگرد و بازتاب میشود. شکل کچ لایت میتواند متفاوت باشد و به شکل منبع نور بستگی دارد . از آن جا که رینگ لایت ها به شکل یک حلقه هستند به همین جهت یک حلقه نورانی زیبا در چشمان سوژه پدیدار میشود که بسیار جذاب است و می تواند به عکس های پرتره  و کلیپ های ویدئویی شما جلوه خاصی بدهد و جذابیت رنگ چشم سوژه را چندین برابر کند .

ایجاد حلقه ای از نور توسط رینگ لایت در چشم

ایجاد حلقه ای از نور توسط رینگ لایت در چشم

ring light برای عکاسی ماکرو نیز می‌تواند یک نور یکدست و مستقیم را به سوژه‌ شما بتاباند و به دلیل گسترده بودن نوری که تولید می‌کند ، هیچ سایه‌ای در اطراف سوژه‌ خود نخواهید داشت و با خیال راحت می‌توانید تمامی جزئیات را ثبت کنید .

کاربرد رینگ لایت در استودیو چیست ؟

شما می توانید از رینگ لایت به عنوان یک ابزار نورپردازی مکمل یا منبع نوری ثانویه در نورپردازی استودیوی خود استفاده کنید . در حالی که این دستگاه برای عکاسی بسیار مناسب است در نورپرازی فیلمبرداری هم می تواند بسیار مناسب و کاربردی باشد .
اگر تا بحال فیلم هایی دیده اید که صورت کاراکتر بسیار زیبا و در زیر یک نور ثابت است احتمالا آن فرد از رینگ لایت استفاده کرده است . این وسیله برای فیلمبرداری فیلم های یوتویوب و اینستاگرام به ویژه برای وبلاگ نویسان و اینفلوئنسر ها و در کل تولید کنندگان محتواهای ویدیویی بسیار کاربردی است .

استفاده در آرایشگاه ها

یکی از حرفه هایی که ring light در آن کاربرد فراوانی دارد آرایشگاه های مردانه و البته بیشتر زنانه و سالن های زیبایی می باشد . در چنین مواقعی و در این مشاغل در هنگام عکاسی از مدل خود ، برای ایجاد جذابیت و درخشش سوژه از رینگ لایت استفاده می‌شود . بنابراین افرادی که تمایل دارند از سوژه ‌های عکاسی خود در جهت تبلیغ بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و سایت ‌ها بهره ببرند و به کسب و کار خود از این طریق رونق ببخشند می‌توانند از رینگ لایت استفاده کنند و نتایج جالب توجهی هم دریافت نمایند .

آرایشگران و میکاپ کاران یا ناخن کاران در سالن های زیبایی نیز با قرار دادن حلقه نورانی و تنظیم نور و شدت آن در محل مورد نظر که در حال انجام کار بر روی آن نقطه هستند می توانند کار خود را با دقت بیشتر و به صورت حرفه ای تر انجام دهند .

رینگ لایت در آرایشگری و میکاپ و سالن های زیبایی

رینگ لایت در آرایشگری و میکاپ و سالن های زیبایی

استفاده از رینگ لایت برای تولید محتوا ، لایو های اینترنتی ، کلاس های مجازی و غیره

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد یکی از کاربردهای حلقه های نور در فضای مجازی و برای فعالان در فضای مجازی می باشد . از ring light برای ایجاد نور کافی و مناسب هنگام ضبط ویدیو آموزشی ، لایو اینترنتی ، کلاس های مجازی و انلاین ، صنعت مد و فشن و غذا و حتی ساخت ویدیو کلیپ استفاده می شود .

شاید گاهاً صحنه هایی از این قبیل را دیده باشید که تولید کنندگان محتوا در یوتیوب ، اینستاگرام و حتی معلمان و استادان دانشگاه برای ضبط ویدیو یا کلاس های انلاین و حتی گیمینگ از رینگ لایت استفاده کرده باشند .

موارد مختلف استفاده از رینگ لایت(حلقه های نورانی - ring light)

موارد مختلف استفاده از رینگ لایت(حلقه های نورانی – ring light)

حال که با کاربردهای رینگ لایت آشنا شدید باید بهتر است با انواع مختلف و نحوه انتخاب و استفاده از آن نیز آشنا شوید .

انواع رینگ لایت چیست ؟

همانطور که گفتیم رینگ لایت ها بسته به ابعاد و اندازه و میزان نوردهی آن ها می توانند کارایی و انواع مختلفی داشته باشند که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم .

  1. رینگ لایت سلفی با هولدر موبایل
  2. رینگ لایت سلفی مخصوص گوشی موبایل بدون هولدر
  3. رینگ لایت مخصوص دوربین عکاسی
  4. رینگ لایت های با قطر بزرگتر برای کارهای عکاسی ، گریم ، میکاپ ، تولید محتوا و مواردی که در بالا ذکر شده
  5. رینگ لایت های چند رنگ یا RGB
انواع ring light

انواع ring light

رینگ لایت RGB

RGB چیست ؟

مدل رنگی RGB یک مدل رنگی ترکیبی است که در آن نور قرمز ، سبز و آبی به روش های مختلف برای تولید یک آرایه وسیع از رنگ به یکدیگر اضافه می شوند و با هم مخلوط می شوند . نام این مدل از حروف اول سه رنگ اصلی افزودنی ، قرمز ( Red ) ، سبز ( Green ) و آبی ( Blue ) آمده است .

با این تفسیر رینگ لایت های RGB آن دسته از حلقه های نورانی هستند که علاوه بر طیف نورهای موجود در دیگر حلقه های نورانی مانند آفتابی ، مهتابی و ترکیبی از این دو طیف دارای طیف وسیعی از چندین رنگ تولید شده از سه رنگ قرمز ، سبز و آبی هستند .

بسته به نوع و مدل این نوع ring light  تعداد طیف و نوع آن می تواند متفاوت باشد . نورهای رنگی ثابت و یا چرخان و چشمک زن از تغییراتی هستند که شما می توانید با ریموت این رینگ لایت ها آن ها را اعمال کنید .

رینگ لایت RGB

رینگ لایت RGB

این نوع ring light  با ایجاد نورهای متنوع و زیبا می تواند عکس های بسیار زیبایی را برای شما فراهم کند .

نکاتی که باید برای خرید رینگ لایت به آن توجه داشت :

1 – ابعاد رینگ لایت چیست ؟

همانطور ک گفته شد رینگ لایت‌ها معمولاً در اندازه ‌های کوچک ، متوسط و بزرگ ارائه می‌شوند . اندازه‌های کوچک آن‌ها بیشتر برای استفاده روی موبایل و یا لنز دوربین عکاسی به کار می‌روند . حلقه های نورانی معمولاً وزن بسیار کمی دارند و طوری طراحی می‌شوند که برای استفاده طولانی مدت روی یک دوربین کوچک ، وزن زیادی را ایجاد نکنند .

اما  اگر محدودیت بودجه ای نداشته باشید ، هرچه ring light بزرگتری را برای خرید انتخاب کنید می توانید از آن برای مصارف بیشتری استفاده کنید

2 – کنترل میزان و زاویه نوردهی

اکثر مدل های موجود در بازار قابلیت تنظیم نور را به صورت دستی از روی دستگاه و یا با کنترل از راه دور دارند . این عملکرد تنظیم نور به شما کمک می کند تا بدون تغییر فاصله لنز و سوژه ، نور مناسب را داشته باشید . با این حال ، برخی از مدل های بازار به صورت معمولی و فاقد درجه برای تنظیم شدت نور طراحی شده اند و شما باید عوامل دیگر را متناسب با مصرف مورد نیاز خود انتخاب کنید .

3 – داشتن هولدر مخصوص موبایل 

معمولا رینگ لایت های با قطر متوسط و بزرگ دارای هولدر موبایل می باشند . برخی از انواع حلقه های نورانی سلفی نیز به همراه هولدر ارائه می شوند . بنا به مصرف و نیاز خود شما می توانید حلقه نور مناسب خود را انتخاب کنید

4 – داشتن ریموت کنترل

یکی دیگر ار نکاتی که می تواند در انتخاب شما موثر باشد داشتن ریموت کنترل برای این دستگاه ها می باشد . شما می توانید با استفاده از ریموت کنترل تمامی امکانات حلقه های نورانی را از راه دور کنترل نمایید .

5 – قابلیت چند رنگ بودن رینگ لایت چیست ؟

همانطور که در بالا ذکر شد برخی از مدل های ring light  دارای قابلیت RGB یا چند رنگ بودن می باشند که بسته به مصرف و زمینه مورد استفاده خود می توانید این مورد را نیز جزو معیارهای خود برای انتخاب قرار دهید

6 – انتخاب پایه مناسب

نکته نهایی در مورد انتخاب رینگ لایت وجود یا عدم وجود سه پایه می باشد . برخی از مدل های این دستگاه دارای سه پایه به صورت پیشفرض در بسته بندی خود می باشند ، اما در اکثر موارد فاقد سه پایه هستند و شما باید سه پایه را در ابعاد مختلف و مورد نیاز خود انتخاب کرده و خریداری کنید .

فروشگاه اینترنتی نت گودز با توجه به نوع و وزن آن ها و تعداد موبایل هایی که می توانند بر روی حلقه های نورانی نصب شوند اقدام به تهیه سه پایه های مناسب جهت استفاده برای رینگ لایت ها نموده است لذا شما با انتخاب اندازه سه پایه مورد نظر خود می توانید با خیال آسوده برای خرید رینگ لایت به همراه سه پایه اقدام نمایید .