مطالب آموزشی

الگوی قطبی میکروفون

الگوی قطبی میکروفون های امنی دایرکشنال

الگوی قطبی میکروفون و انواع آن

دانستن الگوی قطبی میکروفون و انواع آن برای تمام کسانی که قصد خرید میکروفون و ضبط صدا با آن را دارند امری ضروری و غیر قابل انکار است . در این مطلب قصد داریم تمامی مواردی که بتوان شما را در این زمینه حرفه ای خطاب کرد را برای شما توضیح دهیم .

الگوی قطبی میکروفون چیست ؟

الگوی قطبی میکروفون یا به انگلیسی Polar pattern ( pickup pattern ) به طور مختصر به حساسیت ضبط صدا از زوایای مختلف گفته می شود . درک اصول اساسی در این زمینه شما را برای یک خرید بهتر و گرفتن عالی ترین نتیجه از میکروفن آماده می کند . یک الگوی قطبی مشخص می کند چه مقدار سیگنال از جهات و زوایای مختلف توسط میکروفون دریافت می شود .

با انتخاب الگوی مناسب ، می توانید از ورود منابع صوتی ناخواسته به سیگنال خود جلوگیری کنید ، صدای خشک و صدای فضای اتاق را میکس و تنظیم کنید و یا پاسخ فرکانس را تغییر دهید و همچنین بر اثر مجاورت تأثیر بگذارید .

نحوه خواندن نمودار الگوی قطبی

یک میدان 360 درجه را حول میکروفون تصور کنید . 0 درجه دقیقاً روبروی میکروفن و جایی است که بیشترین حساسیت را نسبت به گرفتن امواج و صدا دارد . مقیاس این دایره ، خود از دایره های کوچکتری تشکیل می شود که هر یک از آن ها نشان دهنده کاهش میزان حساسیت به اندازه 5 دسی بل ( 5dB) است .

به عنوان مثال در شکل زیر شما ملاحظه می کنید که در الگوی قطبی کاردیوئید کمترین میزان حساسیت به ضبط صدا در پشت میکروفن قرار دارد .

الگوی قطبی کاردیوئید

الگوی قطبی کاردیوئید

دسی بل ( dB) چیست ؟

دسی بل ( dB ) یک واحد لگاریتمی برای مقایسه دو مقدار است . اگر مشخصات میکروفون با الگوی کاردیوئید بیان کند که رد عقب ( پس زدن صدا از پشت ) آن 25 دسی بل است ، به این معنی است که حساس ترین قسمت (0 درجه) و کم حساس ترین قسمت (180 درجه) مقایسه می شوند . برای فشار (صدا یا صوت) ، جریان و ولتاژ 6+ دسی بل دو برابر قدرت سیگنال است ، 20+ دسی بل منجر به 10 برابر شدن سیگنال می شود .

یک میکروفون با الگوی کاردیوئید معمولاً دارای رد عقب ( پس زدن صدا از پشت ) حدود 20- دسی بل است . صدایی که از پشت میکروفون می آید با حساسیت 1/10 نسبت به سیگنال جلو دریافت می شود . اگر می خواهید فقط صدایی که از جلوی میکروفون می آید ضبط کنید ،میکروفن های با این الگوی قطبی بسیار عالی هستند .

بهترین الگوی قطبی برای خوانندگی کدام است ؟

بهترین حالت الگوی قطبی و رایج ترین آن برای خوانندگی و ضبط صدا الگوی کاردیوئید می باشد . البته گاهی ممکن است شرایط متفاوت باشد و زمانی برسد که شما مجبور باشید یک الگوی دیگر را انتخاب نمایید مانند زمانی که اجرای زنده و کنسرت دارید و زیاد جا به جا می شوید . نکته جالب این است که یک الگوی قطبی همچنین می تواند “صدای” میکروفن را تغییر دهد زیرا الگوهای قطبی مختلف پاسخ فرکانسی متفاوتی را ایجاد می کنند .

اگر میکروفون های با الگو های متفاوت دارید ،بهتر است الگوهای قطبی مختلف را امتحان کنید چرا که این کار برای درک بهتر این که هر الگویی چه مزیتی به همراه دارد مفید است و شما می توانید از بین آن ها بهترین انتخاب را داشته باشید . به عنوان نمونه میتوانید میکروفون GA-340 از برند GEM Audio را که توسط فروشگاه اینترنتی نت گودز عرضه می شود و دارای سه الگوی قطبی کاردیوئید،چند جهته و فیگور ایت می باشد را امتحان نمایید .

سه الگوی قطبی در میکروفون استودیویی مدل GA-340

سه الگوی قطبی در میکروفون استودیویی مدل GA-340

رایج ترین الگوهای قطبی ویژگی آنها

الگوی قطبی میکروفون کاردیوئید

بیشتر میکروفون ها از این الگو پیروی می کنند این بدین معنی است که بیشترین الگوی قطبی مورد استفاده کاردیوئید می باشد که در 0 درجه یا همان جلوی میکروفون بیشترین حساسیت به ضبط و در 180 درجه یا پشت میکروفن کمترین حساسیت به ضبط صدا را دارد . یک میکروفون کاردیوئید بیشترین حساسیت را به صدایی که از جلو می آید دارد . صداهای اطراف با شدت کمتری ضبط می شوند و صدای پشت به خوبی حذف می شود . این دقیقاً چیزی است که ما اکثر اوقات می خواهیم ، به همین دلیل اکثر میکروفون های استودیو و صحنه الگوی کاردیوئید دارند .

میکروفون های کاردیوید برای ضبط صدای خواننده و هر چیزی که باید صدایی خشک و نزدیک داشته باشد عالی هستند . این نوع میکروفون ها هر سیگنالی را به راحتی دریافت می کنند مانند سر و صدای محیط ، صدای پس زمینه ، صدای فن کامپیوتر و … ، در نتیجه بهترین حالت استفاده از هر نوع میکروفونی استفاده در محیط های آکوستیک و کم سر و صدا می باشد . به عبارت دیگر هرچه سر و صدای محیط کمتر باشد نویز کمتر و در نتیجه صدای با کیفیت بهتری خواهید داشت .

الگوی قطبی کاردیوئید

الگوی قطبی کاردیوئید

الگوی قطبی میکروفون کاردیوئید

الگوی قطبی میکروفون کاردیوئید

سوپر کاردیوئید

بر خلاف الگوی کاردیوئید این نوع الگوی قطبی تا حدودی صدای پشت را نیز دریافت می کند و بیشترین رد یا حذف صدا از کناره ها و مایل به پشت می باشد ،  به عبارت دیگر تمرکز آن ها بیشتر روی صدایی است که از جلو می آید ، اما صداهای پشت هم به طور کامل حذف نمی شوند و بیشترین میزان حذف صدا در آن ها در چپ و راست و به سمت پشت می باشد .

الگوی قطبی سوپر کاردیوئید

الگوی قطبی سوپر کاردیوئید

الگوی قطبی میکروفون های سوپر کاردیوئید

الگوی قطبی میکروفون های سوپر کاردیوئید

امنی دایرکشنال ( Omni Directional ) یا چند جهته

این نوع الگوی قطبی میکروفون صدا را از همه جهات به میزان یکسان دریافت می کنند . الگوی omni بهترین پاسخ باس ( Bass ) و صاف ترین پاسخ فرکانسی را فراهم می کند و نسبت به سایر الگوهای قطبی کمترین حساسیت را به لمس و یا نویز ( صدای ) باد دارد .

میکروفن های با این نوع از قطبیت گاهی اوقات برای ضبط ارکست استفاده می شوند . اما در استودیوهای خانگی نیز بسیار مفید هستند . برای مثال ، وقتی یک گیتار آکوستیک ، پرکاشن ، وکال بکگراند ، یا هر صدایی ضبط می کنید که با امبیانس محیط صدای بهتری دارند .

این نوع قطبیت فرکانس های بسیار بالا را با هدایت بیشتر انتخاب می کند و منجر به حذف و رد سیگنال سمت بالاتر می شود . ( این اثر در فرکانس یا منطقه 16 کیلوهرتز الگوی omni را به شکل فیگور 8 تبدیل می کند )
صداهای ضبط شده ای که در  اتاق های پر سر و صدا و با استفاده از الگوی قطبی omni انجام شده اند ممکن است به نتیجه رضایت بخشی منجر نشوند و شما از این ضبط ناراضی باشید .

الگوی قطبی امنی دایرکشنال یا چند جهته

الگوی قطبی امنی دایرکشنال یا چند جهته

الگوی میکروفون های امنی دایرکشنال

الگوی میکروفون های امنی دایرکشنال

الگوی قطبی میکروفون فیگور ایت یا فیگور 8

فیگور ایت یا همان شکل 8 قطبیتی است که در آن در 0 درجه ( جلوی میکروفن ) و در 180 درجه ( پشت میکروفن ) حساسیت یکسانی نسبت به ضبط صدا وجود دارد و بیشترین رد یا حذف صدا از چپ و راست ( 90 درجه و 270 درجه ) می باشد . این حالت بیشترین حذف صدا از کناره ها را در بین قطبیت های دیگر داراست .

در شرایط اجرا و ضبط زنده ، می توانید به ضبط ها و صدای خشک دست پیدا کنید ، اگرچه بسیاری از سازها به طور همزمان در یک اتاق ضبط می شوند . در مقایسه با سایر الگوها ، کمترین پاسخ باس ( Bass )  را دارد و بیشترین حساسیت را نسبت به باد و سر و صدا دارد .

الگوی قطبی فیگور ایت

الگوی قطبی فیگور ایت

الگوی قطبی میکروفون های فیگور ایت

الگوی قطبی میکروفون های فیگور ایت

کاردیوئید گسترده

این الگو ترکیبی است از الگوی امنی دایرکشنال و کاردیوئید که تمام ویژگی های این دو الگو را داراست با این تفاوت که نسبت به حالت امنی از سمت عقب و طرفین حساسیت کمتری دارد . این الگو برای ضبط گروهی از سازها ایده آل می باشد . همچنین برای ضبط های وکال یا خوانندگی با صدای طبیعی که به اثر مجاورت کمی نیاز دارند ، مناسب است .

الگوی قطبی کاردیوئید گسترده

الگوی قطبی کاردیوئید گسترده

الگوی میکروفون های کاردیوئید گسترده

الگوی میکروفون های کاردیوئید گسترده

سایر مشخصات در مورد الگوهای قطبی

عامل فاصله

عامل فاصله توصیف می کند که میکروفن جهت دار در چه فاصله ای می تواند در مقایسه با یک میکروفن چند جهته قرار گیرد و در عین حال همان نسبت صدای مستقیم و منعکس را حفظ کند .

زاویه پذیرش (کاهش -3 دسی بل)

زاویه پذیرش زاویه ای است که در آن حساسیت میکروفون بیش از 3 دسی بل کاهش نمی یابد . قرار دادن منبع صوتی خارج از زاویه پذیرش توصیه نمی شود .

الگوهای برداشت صدا و اثر نزدیکی

جهت یک میکروفون روی اثر نزدیکی تاثیر دارد ، به عبارت دیگر هر چه به میکروفون نزدیک تر شوید ، مقدار بیس بیشتر خواهد شد . اما این اثر همچنین می تواند قابل فهم بودن صحبت را کم کند و باعث فرکانس های پایین ناخواسته توسط وکال یا سازها شده و سد راه سازهای فرکانس پایین مانند بیس شود . اثر نزدیکی در میکروفون های فیگور 8 از همه قوی تر است و جایگاه بعدی از آن کاردیوید است . میکروفون های امنی دیرکشنال اصلاً اثر نزدیکی ندارند .